torsdag 30 augusti 2012

Ibland är jag en riktig "dukt"

Jag vet inte hur det är med er men när jag var liten så spottade jag alltid bara ut tuggummit i naturen när jag inte ville ha det längre, eller så svalde jag det vissa gånger. En visste ju att det kunde komma en liten fågel och äta det men ist då kanske kvävas till döds.. Hemskt! Jag tänkte att det skulle det säkert inte göra om jag spottade in det i en buske eller så.. Jag visste ju att det egentligen var fel men gjorde det ändå, lat kanske..
Nu skulle jag aldrig få för mig att spotta ut det i naturen precis som jag tycker det ser så fruktansvärt illa ut när rökare fimpar på marken som att det inte vore nåt fel med det.. Inte kastar en glasspappret eller vad det än må vara på marken bara sådär..?? Varför tycker rökare det är ok att kasta fimpen? Giftet??!! Smutset!?
Ni tycker kanske att det är konstigt att jag tar upp detta ämne bara sådär men jag tänkte på det när jag satt i bilen tidigare. Jag tuggade då på ett tuggummi och ville inte ha kvar det och mindes då hur jag förr kunde ha spottat ut det men hur fel det nu kändes. Hade jag vuxit upp? Blivit mer förståndig kanske? ;)
En del har säkert aldrig spottat ut ett tuggumi eller slängt ett enda bananskal i naturen eller så gör ni det fortfarande och tänker inte mer på det.
Jag tyckte iaf det var kul när jag kom på att dessa "småsaker" förändras med tiden
När jag själv var rökare kunde jag bli arg på dom som fnös åt mig eller grinade illa när dom såg mig röka. Vilka "dukter" ni är då, tänkte jag.. Bry er om ert ist för mitt! Fast nu förstår jag dom faktiskt.
Jag säger inte att dom som röker är mindre värda eller inte ska få röka för det är helt och hållet deras val. Så länge dom inte skadar någon annan med sin rökning får dom själva bestämma över sin hälsa tycker jag.
Men jag ser på det med helt andra ögon nu. Där står unga, friska (än så länge) ungdomar och vuxna och drar in något som inte har någon positiv egenskap överhuvudtaget utan som endast fördärvar och kostar massa pengar. Jag anser mig inte ha rätten att ge mig på någon rökare och säga att hen borde sluta med det där därför att..bla bla bla.. Men jag får tycka att det är synd att det är en sådan "trend" bland unga fortfarande, igen?? Jag själv började röka första gången i klass 8 och rökte sedan i 5år innan jag slutade första gången. Jag höll uppe i drygt 5 år för att sedan börja i några år igen men har nu varit en ickerökare i drygt 3år och jag vill aldrig mer röka!!
När jag ser ungdomarna som alltid sitter och hänger utanför Kenneths efter skolan, rökandes cigg efter cigg, så kan jag inte annat än tänka- Va synd det är...varför börjar ni med det där för ni kommer bara ångra er senare när ni som 20åringar blir andfådda av att gå i en trappa, har gula tänder och dålig hy. Konditionen har totalt förfallit och ni har slängt fruktansvärt mycket pengar på något som bara brinner upp och försvinner.. Hoppas för er skull att allt ni hunnit dra i er, fram tills ni kommer på bättre tankar, inte hunnit gör mer skada än så iaf..

Värst va duktig jag är då ;) Haha! Näe fast det känns skönt att ha kommit till den insikten

Har ni svårt att sluta röka? Läs Den Här boken, den hjälpte mig att sluta

Inga kommentarer: