fredag 1 februari 2013

Konsten att vara övertydlig

I mitt jobb får jag göra besiktningar av lägenheter. Alltså jag kollar så utflyttande hyresgäst har städat ordentligt och checkar av ev skador och hål i väggar osv.
Inför dessa försöker jag alltid att vara så tydlig som möjligt.
När jag först skickar ut en bekräftelse på deras uppsägning av lägenheten skickar jag även med "städtips" som dom kan ha bra hjälp av. När jag sedan längre fram (ca 3 månader efter) talar med personen och bokar dag och tid för besiktning så understryker jag alltid detta ännu en gång.
Jag frågar om hen gjort flyttstädning tidigare? Tipsar även om att det kan vara bra att ha lite enklare städsaker nära till hands vid besiktningen utifall något inte skulle bli godkänt.
Lägenheten ska vara jätteren säger jag och annars kommer vi ta in en städfirma som får göra det ordentligt och den fakturan betalar inte vi utan den får dom. Informerar om avfrostad frys och att dra ut kyl och frys, spis och städa under badkar. Fönstren, lister, skåp, tak, golv, ja ALLT!
Rätt tydligt, eller??

Så sätter jag mig i bilen mot Oskarshamn i hopp om att detta ska ha gått in ordentligt men samtidigt har jag lite ont i magen och en orokänsla.. Detta baserat på personen som ska flytta ut och hens attityd när vi talats vid om detta. Personen har nämligen även sagt att det minsann inte var städat när hen flyttade in osv vilket jag inte bryr mig om och det har jag informerat om.
Har en skrivit på ett hyreskontrakt där det står att vid flytt skall lägenheten lämnas väl avstädad osv så är en bunden till det. Att det inte var rent vid inflytt är bara att beklaga och att hen skulle då ha klagat och inte nu!
Någon gång måste ett dåligt mönster brytas.
Men mycket riktigt.. Magkänslan stämde..
Där fick vi (jag och nya hyresgäster) sedan stå och titta på när det skrubbades både här och där. Personen hade inte heller tagit mitt råd och lämnat kvar städgrejer utan när jag frågade om hen inte hade städsakerna med sig fick jag en blick och ett svar som att- Är du dum i huvudet eller, varför skulle jag ha det?!
Suck...
Hen fick alltså springa iväg och köpa rengöringsmedel och trasor.

Som tur var så gick nästa besiktning betydligt bättre! Den lägenheten sken verkligen och var som ny! Inga hål i väggarna, inget trasigt och städningen var helt perfekt!
Tack för det!

Jag tror jag ska skriva en ny mall för flyttstädning som är extremt övertydlig.
Jag menar,  jag trodde de flesta visste hur en gör en flyttstädning??!! Det ska inte finnas ett spår av matrester i kök och badrum ska skina!!
Inte vill en väl när en fått nytt boende börja med att städa och skrubba bort gamla pissfläckar, tandkräm eller matrester, blä..!

Det kommer sluta med att jag är en benhård bitch när jag gör besiktningar.

Inga kommentarer: