måndag 18 mars 2013

Söndagspasset ala Emelie!

Japp, igår höll jag i mitt första cirkelfyspass och shiiiit va skoj det var!
Gud va jag har saknat att hålla i träning alltså! Det kände jag verkligen igår!!

Det var nu flera år sedan jag slutade hålla i mina gympapass som var så roliga och populära!
Att få göra egna pass, sätta ihop musiken och planera är ju så roligt och givande bara det och att sen få lära ut och se hur kul deltagarna har det och se hur dom svettas och tar i!
Jag ska ju pyssla med sånt här det känner jag, är som gjord för det! Vill utbilda mig mer, lära mig om olika träningsformer, kost osv. Det jag har med mig från gympautbildningen känns lite dammigt och jag vill ha nytt och fräscht!
Hoppas det blir fler ggr jag behövs på badhuset för nu fick jag mersmak! :)

Hur såg då mitt pass ut igår och vad fokuserade jag på?
Jo, jag själv gillar ju att köra intervall, jobba upp pulsen för att sedan få ner den, upp den , ner den osv.. Hjärtat får jobba och förbränningen!
Jag brukar springa intervall när jag är på gymmet och tycker det är kul så det utgick jag ifrån när jag funderade på vad jag ville göra för pass.
Innan jag satte ihop passet funderade jag även över vad vi gjort dom sista gångerna och kom fram till att det var ett bra tag sedan vi hade 9-10st stationer vi arbetade med så det fick det bli!

Totalt blev det 9st stationer med 1min på varje och sedan 2 varv. Alltså totalt 18 minuters intensivt jobb efter att vi värmt upp i ca 10min.
Uppvärmningen var jogg med olika övningar på vägen som vi brukar köra samt att vi gemensamt efter det körde 10 snabba knäböj, 10 pushups, 10 knäböj, 10 pushups.
Varma och klara körde vi igång passet:

1. Dips
2. V-situps som jag kallar det ;) (fällkviven)
3. Mountain climber (pulsen höjs)
4. Biceps med skivstång alt. lösa vikter
5. Rullband. Springa på så hög fart en orkar så pulsen ökar
6. Kettlebells swing alt. knäböj med kettlebell (insida lår och rumpa)
7. Grodhopp (upp med pulsen)
8. Plankan
9. Utfallshopp (pulshöjande)

Vi arbetar alltid minst två och två vilket är super, på så sätt peppar vi ju varandra och jobbar hårdare!

Ingen direkt vila mellan stationerna utan mest bara att förflytta sig till nästa station, första vilan blev efter första varvet, då ca 2min.
Efter andra varvet var alla härligt svettiga!
Vi avslutade med gemensamma magövningar i cirkel, 20sek på varje
Situps
Lyft höften med fötterna upp i luften
Sneda situps
Arbeta med fötterna en bit över marken, upp och ned alt. saxande med benen

Stretch, klart!

Det som var extra roligt var att jag lyckades lura med mig två killkompisar som aldrig varit med förut oxå :) Dom verkade gilla det och jobbade på som fan!
Eftersom jag höll i passet tog jag inte ut mig som jag brukar så senare åkte jag ner igen för att träna.
Det blev lite blandat. Rullbandet, knäböj med skivstång (upp med röva!), annan "rumpövning", marklyft, jumping pullups, toes to bar.
En salig blandning men det känns i rumpa och lår idag ;)

Nu lite träningsbilder för att peppa er andra till att följa med någon gång!












Inga kommentarer: