onsdag 21 mars 2012

Var försiktiga...

Som många av er vet så skadade jag mitt ena öga för lite över 1 månad sedan, det kunde ha slutat riktigt illa men förhoppningsvis ska allt bli bra, det får jag veta i övermorgon.
Jag fick en badmintonboll/smash rätt i högra ögat, på sådär 1,5 meters avstånd, högst. Jag fick en kraftig blödning i ögat som gjorde att jag först inte såg något alls till att sen se grumligt, lite färger och konturer. Akuten.
Jag blev sängliggandes i en vecka, fick inte jobba eller läsa, inte på något sätt anstränga ögat. Jag fick lätt huvudvärk och var jättetrött hela tiden. Ögat värkte och var brunt och blått i ett med en jättepupill.
Fick sedan besked av läkare att ingen ansträngning på en hel månad till, inget snack bara att lyda.. Alltså ingen träning, ingen simning utan på sin höjd promenader.. Två sorters ögondroppar, varav den ena sved som satan och sedan 6 tabletter medicin om dagen i 10 dagar. Dropparna i 2 veckor extra efter det. Jag hade ganska länge grumlig syn och värk i ögat och det är väl först nu, sedan en vecka, som jag tycker att jag ser bra igen. Jag är extra ljuskänslig på ögat dock och pupillen har fortfarande inte dragit ihop sig till det vanliga.


I början märkte jag att en del skämtade om mitt öga, speciellt på fb, "Emelies olycka" typ och vissa gånger kanske jag spelade med lite grann för att, visst låter det töntigt att få en badmintonboll i ögat, vad är oddsen lixom? Egentligen var det inte alls roligt, det hade kunnat sluta riktigt illa och än vet jag inte om ögat blir helt återställt..

Det jag vill säga är nog att ni ska vara försiktiga, ni har bara ett par ögon.

Inga kommentarer: