tisdag 17 april 2012

Bli smal av att röka?????

Bra start på dagen idag :) Trots att jag var astrött verkligen hoppade jag ur sängen sjungandes (krälade..) och gav mig ut på en morgonpromenad med flickorna och en god vän. Denna vän är helt ljuvlig och rolig att umgås med! Vi skrattar jämt mycket tillsammans :) Men..dock är hen sååå naiv ibland att jag blir galen!! Så hysteriskt rädd för så många saker men röker som en borstbindare?? Hen hade "slutat" under några dagar men började igen med motiveringen- Asså, jag hade gått upp två kilo på två dagar!!?? Man gör det av att sluta röka!! Eller vad det nu var, vet inte exakt vad hen sa men men.. Suck! I mitt tycke ett otroligt dåligt argument för att börja röka igen..
Jag rökte ju som sagt innan och slutade för drygt ett år sedan. Jag började första gången på högstadiet och höll då på i ca 5 år, slutade när syster blev gravid med Manne, höll upp i flera år för att sen i destruktivt syfte börja igen..Mycket korkat. Kan idag skylla på att sista gången jag började var för att skada mig själv.
Jag har lärt mig att man ska aldrig säga aldrig men om jag mot all förmodan skulle få för mig att börja röka igen skulle det vara endast för att straffa mig själv, för att må ännu sämre, för jag vet att det finns absolut inget, ingenting som är bra med att röka! Det vet varende vettig människa om.
När jag för ett år sedan skulle sluta röka läste jag boken Äntligen Icke-rökare. En storsäljande bok som är läst över hela världen och iaf runt 90% av de som läser den slutar röka, nästan alla för gott. Jag ville läsa denna för att bli extra peppad och hade hört så mycket bra om den. Den innehåller ingen skräckpropaganda utöver den vi redan vet (statistik och dyl.) utan slår hål på alla myter som finns om rökning. Det är så socialt.. Det är gott.. Jag blir lugn av det.. Bullshit!!
Dessa myter använde jag oxå som argument förr, ung och naiv som jag var men när jag läste boken skrattade jag högt flera gånger! Så mycket jag kände igen och så många jag kände igen ;)
Så nu tillbaka till min gode vän. Äntligen Icke-rökareboken slår hål på myten om att man går upp i vikt av att sluta röka. Om du gör det är det för att du har tagit till något substitut, tex godis eller annat som går genom munnen och ner i magen ;) Så enkelt är det!
Men jag googlade även nikotinets påverkan på kroppen och då står det att nikotinet påverkar kroppen genom att skapa fysisk stress (hejdå argumentet att du blir såå lugn av att röka) som i sin tur skapar adrenalin som gör att en rökare förbränner ca 200kcal mer än en ickerökare en vanlig dag. Visst. Detta gör inte att om du röker går du ner massa kilon hela tiden pga just det och därför inte heller att du går upp 200kcal dagen efter att du slutat. Kroppen kan samla vätska efter att du slutat röka och som vi alla vet väger vätska oxå. Därför, när du slutar röka, ska du vänta en tid med att väga dig (om du nu är räddare för att gå upp ett kilo eller två än att bli sjuk i lungcancer) eftersom det först kommer visa sig på vågen pga denna vätska. Har du sedan efter det mot all förmodan ändå gått upp i vikt bör du kanske se över hur du ätit, rört på dig, druckit eller så den sista tiden?
Tänk på vad ett par friska lungor kan göra istället! Tänk så mycket mer du orkar = hårdare träning= bättre aptit=ev viktnedgång? = friskare= gladare= vackrare hy= mer pengar kvar i plånkan.. mm.. You name it! Bara fördelar!!

För egentligen. Hur socialt är det att lämna ett middagssällskap på 10pers för att ställa sig i pissregnet och bolma? Komma in igen och lukta äckligt, hjärtat rusar, du sätter dig ner för att inta huvudrätten men börjar genast fundera över när du ska ta din nästa cigg..Hinner jag innan desserten mån tro??
Eller, åh så gott det är med smaken av tjära..Mmmm.. När jag ska förklara goda saker tänker jag på något som får hela mig att le, kanske något underbart sött, en bit grillat eller varför inte årets första mjukglass. I boken ber författaren dig att tända en cigg, sätta dig någonstans ifred och ta 6st så djupa halsbloss du bara kan och fundera över hur det känns, smakar, luktar.. Endast fokusera på det. Tror inte det är många som då kan säga att det är gott? Testa. Har jag fel?

Nu vet jag att många av er kommer tänka- Vadå, det är ju visst socialt. Om jag är på ett nytt ställe, en föreläsning tex, där jag inte känner någon får jag ju lätt kontakt med andra rökare. Jag kan ju bara gå fram och låna en tändare så är samtalet igång? Jag har träffat massor av mina vänner genom rökningen..bla bla. Självklart kan man göra det, jag gjorde oxå det, men kan tycka det är synd att man inte vågar ta kontakt med andra utan att gömma sig bakom något så simpelt som en ciggarett. Säg att du är på en föreläsning, då har ni ju precis det gemensamt! Börja prata om föreläsningen ist vettja, eller vafan prata väder.
Det finns blyga människor eller osäkra människor där ute som tycker det är jobbigt att ta första kontakten, helt ok att vara det. Men att som rökare, för att försvara sin handling, använda argumentet att det är socialt är för mig helt galet.

Puh..!! Lång "föreläsning" det blev ;) haha! Äsch, det blir lätt så när man är så klok som jag :P
Näe men jag känner mig faktiskt så just nu. Är superglad och nöjd med att jag har kommit till denna insikt vad det gäller rökning.
Hoppas fler gör det :)

Åh så lugnande, socialt och gott det är :)

Inga kommentarer: