måndag 25 februari 2013

Som att vända på ett blad

Hade en dålig söndag och en värstingstart på måndagen, på många sätt... Men sedan sken solen på min näsa och jag fylldes av lite hopp igen :)
Härligt hur det kan vända!
Är så nöjd med att mitt dåliga mående numera vänder så fort eftersom jag är medveten om varför det kommer och kan hantera det på ett sätt jag inte kunde innan.
I en dels ögon framstår jag nog som lite lagom labil och sjuk i huvudet med hur mitt humör kan variera från en dag då jag är superglad till att dagen efter bara lipa typ..
Fast skulle ni veta hur jag har arbetat med detta och fortfarande gör och vilka framsteg jag gjort (klapp, klapp) så skulle ni inte tycka att det var nåt konstigt alls. Förr tog det dagar eller veckor för mig att ta mig upp igen.
Talade med storasyster om detta för någon dag sedan och hon var ju en, av många, som ofta förr fick uppleva mina fall ner i avgrunden och mitt väldigt varierande psyke.. Nu har hon inte sett den Emelie på jättelänge utan har bara märkt när jag kanske är lite låg men inte oroat sig över det för hon har sett hur jag tar mig ur det nästan med en gång.
Även fast jag ibland verkar olycklig och ledsen så är jag så mycket starkare på många plan nu!
Innan fick nog nästan alla i min familj ont i magen av oro så fort jag visade minsta tecken på att må dåligt igen..
Åh nej, inte igen tänkte dom...
Det påverkar ju så många andra än bara en själv när en mår sådär dåligt och nästan är självdestruktiv i sitt beteende.. Jag kunde vara sur, arg och ledsen på andra som egentligen inte hade gjort något fel utan det gick lixom bara ut över dom..
Mina nära trippade som på tå runt mig. :(
Jag kan se detta beteende i andra runt omrking mig nu och tänka att- hoppas dom tar sig ur det precis som  jag gjort eller lär sig hantera det på det vis jag gör. Lär en sig det så är det ju så enkelt trots att det kan kännas tungt korta stunder fortfarande.

Vad har hjälpt mig då?
Terapi, övningar, självrannsakning, förändringar inom livsstilen (bort med dåliga vanor som för mkt fester, dålig mat osv) stöd från goda vänner och bästa familjen, träning och främst JAG SJÄLV och min vilja att förändras.

Inga kommentarer: