måndag 29 oktober 2012

Kan nu/Får nu berätta att hen är en hon

Önskar att jag bara kunde låta saker rinna av mig ibland.
Uppretad och trött på människor som är egoistiska och elaka. Så många som inte unnar andra gott.
Jag kan inte släppa det som hänt dom sista dagarna och längtar otåligt till imån eller om det blir övermorgon när dessa personer ska få svar på tal.
Läs: svar på deras "bakomryggental"
Då ska ni få veta allt.

Nu ska jag ist berätta om Presenten!
Fick ju för några dagar sedan en present av en asylsökande som blivit en mkt god vän.
För er som "vill ha en tydligare bild" ska jag nu berätta om denna person först.
HON heter Ramia och har flytt hit med sin familj från Syrien.
Hon har sin man och två barn här men några stugor bort bor även hennes gamla mamma, pappa och lillasyster.

Ramia och hennes man lämnade varsina toppjobb, ett superfint hus och två bilar, allt dom ägde och sina vänner bakom sig i hopp om att överleva och kunna starta om.
Dom har båda ett flertal certifikat och utbildningar som inte spelar någon roll idag.

Idag har dom ingenting!

Dom berättar för mig vilken rädsla dom levde i innan dom kom fram till Sverige.
Hur dom varje dag hörde flygvapnen utanför och hur dom i en viss takt/rytm kunde höra/veta när det släpptes en bomb. Efter femte bomben visste dom att dom kunde pusta ut för en stund.
När dom imiterar ljudet så ryser jag och önskar att dom ska sluta.
Jag säger ingenting för jag vill verka stark inför dom och deras barn.
Varje dag får jag veta nya skrämmande saker som för mig bara finns på nyheterna på tv. Jag förstår självklart att det är på riktigt men har aldrig själv kommit så nära..

Länge försökte Ramia och hennes familj intala varandra att allt skjutande och dödande skulle ta slut men den var inte förrän den dagen då deras dotter var 3 meter från en bil som sprängdes i luften som dom bestämde sig för att om dom ville överleva var det dags!
Det var även detta barn, deras dotter, som dom försökte övertyga att det bara var tecknat och inte på riktigt om ni minns att jag skrev om det för en tid sedan?

Nu bor dom på ca 15kvm och får ta emot allmosor eller be om bidrag.
Inget dom är nöjda med direkt utan skäms varje dag så dom nästan går sönder..
Jag har kommit dom väldigt nära och känner att det är både på gott och ont.
Mest gott.
Det kommer göra så otroligt ont om dom inte får bli kvar i Sverige men jag känner att det får jag ta isf för det blir värre för dom.
Jag vill få deras tid här lite lättare, gladare och smidigare.
Jag försöker ställa upp på dom så mkt det bara går, trots att dom tycker det är jobbigt att ta emot hjälp.
Fast dom börjar förstå att om jag säger en sak så menar jag det ;)

Så för några dagar sedan, när vi skulle ha en utdelning, så gav Ramia mig en sak. Hon sa att den betyder jättemkt för henne, att hon har haft den i 5 år men nu vill att jag ska ha den.

-I want U to have it, to remember me..
It'll remind U that U are beautiful and that I love U.

Jag fick denna underbart vackra spegel och jag är så glad att jag träffat denna fina människa.

Inga kommentarer: