tisdag 22 januari 2013

Eftersträvan vs motsträvan

Ärligt har jag stulit denna text av min gode vän rörande ämnet att vara eller inte vara politiskt korrekt.

Men jag har tänkt på det där med PK. Politiskt korrekt som det ju står för om det nu skulle finnas någon som missat det.
Vad är det för fel på att vara PK? Är det inte bra att vara korrekt när det kommer till politik? Motsatsen skulle ju vara att vara icke korrekt då. Inte ta reda på saker innan man snackar om det, inte tänka efter flera gånger, inte fråga sig själv varför… Inte prata utan börja använda typ järnrör istället. Är det bättre?
Är det inte skitbra att vara PK och att Sverige eftersträvar att göra så gott vi bara kan?
Fram för fler politiskt korrekta människor tycker jag.

Jag håller helt med!
Det är så roligt hur vissa människor gnäller på oss "PK-människor" med den där tonen att det skulle vara något dåligt att eftersträva?
Om något nu ska vara dåligt, borde det då inte vara att, som min vän säger, vara icke korrekt och en utav dom som vägrar förändring?
Jag skäms lite när jag tänker på den vanliga frasen " ja och så har vi dom där människorna som ska vara så jävla politiskt korrekta hela tiden..."
Tänk dagen dom inser hur dumt det låter?
Fast då står vi "PK-människor" med öppna armar och välkomnar fler in i gemenskapen :)

Jag är långt ifrån fullärd på många plan och kan extremt lite inom politiken men en sak vet jag och det är att jag är stolt över mig själv och mina värderingar!
Jag är stolt för att jag lyssnar, tänker till en eller flera gånger, är villig att förändra och försöker varje dag att dra mitt strå till stacken.
Varje dag stannar jag upp och tänker till innan jag agerar. Jag kan komma på mig själv med att ha förutfattade meningar om någon eller någonting (som sagt, ej felfri jag heller) men bara det att jag hajjar till, funderar och ofta då inser att detta nog bara är just det, en fördom.. Det är en bedrift i sig.
Det som förr bara gick förbi mig, det reflekterar jag över idag.

Jag hoppas att den jag är och det lilla jag gör kan göra iaf en liten förändring.

Inga kommentarer: