torsdag 11 april 2013

Skifta fokus!

Kunde inte släppa mina funderingar, jag skrev om i förra inlägget, igår utan fortsatte att grubbla i det hela och ur det kom då självklart lite andra funderingar.

Som sagt förstår jag inte grejen med att störa sig så mkt på hur mycket andra tränar eller inte tränar. Jag förstår inte heller mig på dom som ständigt stör sig och klagar på HUR andra tränar eller inte tränar på gymmet.
Självklart kan jag fundera över vad vissa personer egentligen gör på gymmet och jag kan bli irriterad på den som mest bara sitter och tar upp maskiner och då om det är så att det hindrar min egen träning. Det är ju irriterande om någon bara sitter och "pillar navel" och snackar med en polare på en maskin i 10-15 minuter, en maskin som jag vill använda.
Fast då får jag ju be personen akta lite på sig och oftast gör hen just det då oxå.
Rätt så enkelt faktiskt!
Jag kan tycka att en del tränar på ett konstigt sätt eller att någon ser lite rolig ut osv, jag är ju trots allt mänsklig jag oxå men jag vet att det är ok att vara och göra olika. Jag fokuserar på mitt ist och låter andra göra sitt.
I slutändan tänker och förstår jag att- Hen är ju där av en anledning och jag antar att det ger personen något att vara där precis som min träning ger mig något.
En del får kanske inte ut särskilt mycket fysiskt, kanske blir det aldrig några synliga resultat men det är kanske inte heller målet?
Vad vet jag och vem är jag att döma andra?
Det finns dom som är överviktiga trots att dom går på gymmet flera ggr i veckan.
En del är kanske där för att dom vill gå ner eller upp i vikt men inte lyckas och andra är kanske där för den sociala biten eller för att hen bara vill känna sig duktig. En del lyfter vikter så det står härliga till men har svårt att bygga muskler. Ni förstår grejen?
Alla har olika mål, alla får olika resultat och hur och varför någon tränar är ju upp till den personen.

Jag hör ofta folk prata om andra som tränar på samma gym som dom använda kommentarer som
- Vad gör hen här lixom? Hen gör ju ingenting, några rep sen sitter hen bara där. Sen är hen ju tjock oxå och orkar typ ingenting.. En måste ju ta i för att få resultat.
Osv...

Sådana kommentarer gör mig så trött.
Ok om vissa inte tar i på gymmet utan mest kanske går dit för att ha varit där. Jag tror denna siffra är mycket hög egentligen men So What?
Hur eller hur så måste det ju ge den personen något, eller?
Kanske mår hen bra av att ha "checkat in på gymmet" på facebook och mår bra av alla som "gillar" det eller kommenterar och hejjar på. Bekräftelsen en får på det viset kanske gör personen jätteglad vem vet? ( Jag checkar alltid in och gillare! ;)
Eller så är steget till att packa väskan och bara ta sig dit ett jättesteg för just den personen.
En del går kanske dit för den sociala biten, att få träffa folk och småprata lite medan andra kanske går där helt ensamma och blyga men trivs med just tanken av att hen gör något tillsammans med andra?
För det är ju så, på gymmet tränar en ihop med andra, under samma tak och med samma maskiner och vikter.
Om det stör personer att andra väljer att träna på sitt sätt så bör dessa personer kanske ist ge sig ut på en joggingtur eller göra annat där en inte kan störa sig på andra hela tiden.
För om vi är ärliga här, att lägga så mycket fokus på vad andra gör och inte gör på gymmet måste ju i slutändan påverka ens egen träning och resultat?
Eller?


Puss på er! Hoppas er dag blir super!

Inga kommentarer: