söndag 28 september 2014

Skörda i skördetider!

Så sant som det är sagt!
Jag kan verkligen säga att jag denna helg haft "skördefest" men inte för att jag tagit del av själva Skördefesten på det sätt som så många andra. 
Nej, utan för att jag har skördat både potatis och majs samt plockat svamp i helgen i Bödaskogen :)
Haha! Det låter det! 

Gick på min tredagars ledighet redan torsdag eftermiddag och gick då direkt till kyrkan för att ta del av "Världens Skördefest". Där knöt vi band (knöt ihop) till andra länder ist för att klippa band vid invigningen. Vi fick ta del av andra kulturers mat, historier, musik, konstverk och dans. 
Det var helt fantastiskt!
SFI-y (för yrkes någonting? Inte vanliga SFI iaf)  stod för hela kalaset och vad lyckat det blev! 
Så fina människor!
Bra start på skördehelgen!


Rullade norrut fredag eftermiddag med Rikard och det blev lite av det vanliga, fodra, snickra, plocka äpplen till rådjur och lite Idol innan vi slöt våra blå.
När jag vaknade runt 8 lördag morgon tog jag med Sookie ut för en promenad. Bara Sookie som var med upp i helgen, Mimosa bodde hos mormor.
Mötte Rikard och Tessie som var påväg hem från morgonbestyren så vi tog tillsammans en härlig promenad i skogen :) Det är så fint i Bödaskogen!!


Vad gjorde vi sen under lördagen..? Minnet är bra men kort ;) (det var ju ändå igår tänk på att jag är gammal ) 
Vi flyttade på några fällor, förbättrade en del och förberedde nya. Det fodrades lite till och så plockade vi potatis vid viltåkern Rikard och Ingvar fixade till i våras! En viltåker med viss kål, raps, havre och någon rad med potatis för djuren att smaska på nu och i vinter när det kan bli knapert.
Helt fantastiskt roligt att gräva ner händerna i jorden och känna att där gömmer sig minst 10 fina potatisar.
Jag kände mig som ett barn vid julafton ;)
Vi tog med ett bra gäng ner till syrran sen när vi ändå skulle "göra Borgholm".
Nej vi snor inte all potatis för djuren nu, förstår att det nästan lät så ;) Haha! 
Det räcker till dom oxå och alltid kul med egenodlade ekologiska potatisar på middagsbordet :) 
I Borgholm blev det inte så mkt mer än en middag på GT och sen fyrverkerier, lagom och trevligt!


Ja och idag har vi varit på skjutbanan och skjutit in ett gevär (jag sköt 3 riktigt bra smällar *host;), rastat Raja ordentligt i majsfältet, det har donats med lamm, plockats trattisar och det har promenerats med Sookie.
Dagen avslutades med kroppisar hos morsan, gött! 

Inga kommentarer: