onsdag 8 oktober 2014

Är jag en mördare..??

Nu hoppas och önskar jag inte att fler tar illa upp men detta ämne har gnagt i mig sedan i söndags och jag måste få ur mig det.
Så här kommer det:

Är jag en mördare..?

Det tycker tydligen en del efter att jag la upp en, enligt mig, egentligen mkt vacker bild på mig och mitt skjutna rådjur på fb. 
Det var ingen köttig och blodig bild utan en bild på mig med ett vackert djur i fin natur..
Jag håller på att ta jägarexamen och kände mig så stolt efter att ha klarat av "hela proceduren" själv men hade på känn att vissa skulle misstycka..
Mkt tråkigt.
Jag fixade en perfekt träff en bit bakom bogvecket, djuret föll på plats (led aldrig) och jag gjorde hela tillvaratagandet själv. Jag tog ur och flådde med hjälp av Rikard som guide.
Jag vill lära mig att sköta allt själv och på ett så bra och "felfritt" sätt som möjligt.
Efter att jag träffat min fantastiska Rikard har jag lärt mig så otroligt mkt om djur och natur, jakt och viltvård. Jag förstår så mkt mer nu, hur allt går hand i hand.
Jag har världens bästa lärare.
Aldrig kunde jag väl tro innan att jag skulle bli en jägare? 
Jag utav alla?
Jag som alltid varit en sådan "stor djurvän"?
Men vet ni vad! Jag är fortfarande en lika stor djurvän som jag var innan bara det att jag lärt mig hur viktigt naturvård är för att allt ska fungera så bra som möjligt för alla arter. Och sen förstått att jag inte bara lärt mig det utan även insett att jag själv även kan utföra själva jakten.
Min personliga åsikt är att alla som kallar sig djurvänner men ändå äter kött borde stötta jakt för det finns inget värdigare sätt för djuret att dö på än så och ska det ätas kött är vilt det bästa.
Jag förstår om vegetarianer reagerar och tycker att jag är en ond människa som DÖDAR..!!! Det har jag full förståelse för och visst det är lätt att leva sig in i djurets känslor när en tittar in i deras vackra ögon.
Jag har oxå fått den känslan några gånger, en viss känsla av sorg när Rikard skjutit något. Tanken- Hen levde alldeles nyss och är nu död.. :(
Men den tanken har jag släppt mer och mer faktiskt och när jag sköt min bock i söndags fanns tanken ingenstans.
Hade jag fortfarande haft sådana tankar hade jag inte blivit en bra jägare.

För några är det säkert omöjligt att vara djurvän samtidigt som en jagar djur eller överhuvudtaget äter djur. 
Det tycker inte jag för det är olika saker. Jag vill inte heller att något djur ska lida och det gör dom inte vid jakt heller, dom har det hur bra som helst fram till att dom är döda. Iaf när jag och Rikard jagar.

Men jag tycker det är konstigt med en del som utan en tanke kan köpa kött från en mataffär och där djuret förmodligen lidit i trånga burar i hela sitt liv för att sedan gå till masslakt och ha mage att ifrågasätta mig!?
Här skjuts ett fritt levande djur som haft det hur bra som helst (för även det har vi försökt se till genom fodring osv) och det blir liv i luckan.

Många av er vill ju ha kött på bordet, frågan är vilket kött ni egentligen vill ha där??
Jag är köttätare och kommer förmodligen alltid vara men jag äter mkt hellre fritt gående, helt ekologiska vilda djur än jag äter plågade framavlade djur. Och gärna ett djur jag själv sett till att det hamnat på bordet för då vet jag med säkerhet att det är ett bra kött och att djuret haft ett bra och värdigt liv fram till dess.

Min önskan är att i framtiden alltid kunna äta bara vilt eller ekologiskt kött och som det ser ut nu är det inte omöjligt alls!
Ett liv med Rikard i Böda har alla förutsättningar och som jag längtar :) 


Inga kommentarer: