söndag 26 oktober 2014

SLS-utbildning

Vilken lärorik och intressant (utmattande..;) helg jag haft!!
Har ju påbörjat min Simlärarutbildning för SLS, Svenska Livräddningssällskapet.
Utbildningen fortsätter om två helger och fram till dess har vi med oss en hemuppgift.

Helgen har varit fullspäckad med både badande och teori. Mest teori men då mkt gruppdiskussioner och grupparbeten/rollspel.
Det enda badandet vi gjorde i helgen var två timmar igår, lördag.
Vi fick börja med 200m bröstsim som uppvärmning och kursledaren Johanna gick på kanten och observerade.
Känns alltid jobbigt när någon tittar, känns som att en blir bedömd lixom.. 
Jag är ju en helt ok simmare men gör ju inte allt efter konstens alla regler.
Men som hon varit väldigt tydlig med denna helg, vi är här för att lära oss Hur vi lär ut till barn och det betyder inte att vi själva måste kunna behärska allt till punkt och pricka. 
Och det stämmer ju! 
En kan ju lära ut saker även om en inte själv kan det så bra.

Vi fick sedan hoppa upp på kanten för att lära oss rätta bentag på land, hur vi visar och sedan övar på barnen på land innan vi går ner i vattnet och övar vidare.
Vi testade sedan på varandra i vattnet, hur vi styr barnens ben och hur vi hjälper till att vinkla fötterna på bästa sätt.
När vi sen skulle testa att simma bröstsim med dessa bentag blev det, iaf för mig, skitsvårt!! Det var betydligt lättare att ta bentagen vid ryggsimmet som vi fick göra härnäst.
Vi simmade nämligen efter bröstsimmet även 200m rygg innan vi då fick öva på tekniken vid ryggsimsbentag osv..
Sen blev det crawl och fjäril, livräddning med och utanlivboj och till att trampa vatten. En kände sig rätt färdig efter det passet på två timmar.. Och kall!! ;)

Det har sedan varit rollspel. Tex där någon (jag och det var inte mitt förslag) fick spela simlärare, en auktoritär sådan, medan de andra i min grupp var mina elever med olika personligheter.
Som ledare kan en ju vara sk "Låt gå" där en inte är konsekvent alls och barnen får typ bestämma och göra hur de vill. Eller så är en "demokratiskt" och låter barnen tycka till och bestämma en del eller så är en "auktoritär". 
Min grupp fick just uppgiften att göra ett rollspel där vi visade fram en auktoritär ledare. 
En i gruppen tolkade den direkt som att en var tvungen att vara stenhård, peka med hela handen och nästan vara arg.
Jag höll inte med (surprise!) utan valde att vara en glad ledare som pratade med barnen på ett pedagogiskt sätt men jag var konsekvent med mina "regler".
Vi hittade tex på att ett av barnen inte hade duschat innan samlingen och då fick gå med mamma (Rosie) tillbaka till duscharna innan vi kunde köra igång.

När Johanna sa att vi skulle göra rollspel tror jag dom flesta suckade inombords och tänkte att åh va jobbigt och pinsamt..
Men när vi väl är igång blir det ju rätt kul och mer avslappnat :) 
Jag känner att jag tar rätt mkt plats i sådana här sammanhang, det är nog både på gott och ont..
Jag vill inte upplevas som för framåt så jag verkar kaxig, för självsäker eller nåt samtidigt som jag vill ta initiativ och få min röst hörd.
Jag blir rätt dominant tror jag men jag hoppas jag samtidigt är ödmjuk..? 
Jag har kontrollbehov..
Så himla svårt för som jag nyss nämnde, det här med att verka självsäker..
Jag är ju självsäker i sådana här lägen. Jag vet vad jag tycker och kan. Är inte rädd för att uttrycka det och tycker det mesta är kul när det väl kör igång.
Analys är mitt andranamn...blir så trött på mig själv..
Bara var dig själv Emelie för fan!!

Bla bla bla.. 
Sen har det varit mkt lyssnande, diskussioner och filmtittande.
En lärorik helg tillsammans med massa trevliga människor, riktigt skoj!





Inga kommentarer: